مهندسی عمران مدیریت ساخت ( شهرک سازی - شهرسازی)

مدیریت ساخت سازه ها بامتدها وتکنولوژی روز دنیا

مهندسی عمران مدیریت ساخت ( شهرک سازی - شهرسازی)

مدیریت ساخت سازه ها بامتدها وتکنولوژی روز دنیا

مهندسی عمران  مدیریت ساخت ( شهرک سازی - شهرسازی)

رضا روشن
دکتری مدیریت برنامه ریزی
فوق لیسانس مهندسی عمران مدیریت ساخت
متخصص درشهرسازی
متخصص در شهرک سازی
متخصص انبوه سازی
متخصص درتوسعه شهری
متخصص در توسعه روستایی
مدیرساخت پروژه های عمرانی
مشاورفنی در امور ساخت وساز و شهرک سازی و شهرسازی
مشاورحقوقی در امور خرید وفروش املاک

  • ۰
  • ۰

مدیریت وبهینه سازی درساخت وساز چیست؟

✅️با بهینه سازی ۳۰تا ۴۰٪  هزینه ساختمان سازی راکاهش دهید

✅️با بهینه سازی مقاومت سازه را بالا ببرید 

مدیریت بهینه سازی ساخت وساز چیست؟

مدیریت ساخت چیست؟بهینه سازی ساختمان های بتنی

۱- ،بهینه سازی ساختمان های بتنی

ساختمان بتن آرمه به عنوان یک گزینه قابل اعتماد برای ساخت بسیاری از سازه های کوچک و بزرگ به حساب می آیند و می توان از آن به عنوان مهمترین سازه ساختمانی موجود با کاربردی فراگیر در تمام دنیا نام برد.

متاسفانه در کشور ما برای فازهای مطالعاتی صفر و یک خیلی وقت و هزینه صرف نمی شود در نتیجه بیش تر طراحی ها به صورت طراحی دست بالا (Over Design ) می باشند که در مرحله مطالعه و طراحی بالاتر از حد و ظرفیت مورد نیاز مطالعه و طراحی می شوند.در نتیجه مشخصات فنی و اجرای پروژه برای بارهای بالاتر از حد بهره برداری طراحی و محاسبه شوند که در مرحله اجرا شاهد هدر رفتن مصالح و نیروی انسانی بوده و هزینه ها و زمان اجرای طرح افزایش خواهد یافت.برای بکارگیری تکنیک های بهینه سازی نخست باید به مسئله اول، علل سنگین شدن وزن ساختمان توجه کافی شود پس از شناخت این علل و عوامل باید جهت حذف یا به حداقل رساندن تاثیر آنها و وزن تمام شده ساختمان تلاش نمود .

بسیاری از سازندگان بر این باورند که با مصرف زیاد مصالح ساختمانی می توانند به سازه ای ایمن تر و مطمئن تر دست یابند در حالی که مصرف بیشتر این مصالح لزوما ایمنی ساختمان را افزایش نداده و حتی ممکن است در بسیاری از موارد آن عضو یا اعضای دیگر را غیرایمن‌تر کند.کاهش مصرف مصالح نیز همواره به معنای غیرایمن‌تر کردن نیست.

منظور از طراحی بهینه به کارگیری جدیدترین متدها و تکنیک های روز علم سازه و زلزله ، برای رسیدن به اقتصادی ترین و ایمن ترین طرح ممکن برای سازه است ، که وزن، هزینه و دیگر معیارهای انتخاب شده برای سازه را در یک شرایط بارگذاری تامین نموده، در حالیکه الزامات مقاومت، سختی، پایداری، کارکردی، و حتی زیبا شناختی را برآورده سازد.

اهدف بهینه‌ سازی سازه

1-بهبود عملکرد سازه بالا میرود

منظور بهبود عملکرد سازه (ساختمان)، در برابر زلزله می باشد. با به کارگیری روش های بهینه سازی می توان از به وجود آمدن خسارت های مالی و فجایع انسانی و همچنین آسیب هایی که ممکن است در طولانی مدت در اثر وقوع زلزله به وجود آید جلوگیری کرد.

2-کاهش وزن سازه( کاهش وزن میلگرد و بتن )

بهینه کردن طراحی باعث کوچکتر شدن ابعاد تیر و ستون ها شده که همین امر موجب کاهش استفاده از میلگرد و بتن در سازه می شود. بر اساس کاهش وزن ، ساختمان در مقابل بارهای زلزله نیز مقاومتر خواهد شد. و در آخر با توجه به نوسان قیمت مصالح ساختمانی بهتر است که ساختمان اقتصادی طراحی و اجرا شود.

3-کاهش ابعاد مقاطع و افزایش متراژ قابل استفاده ساختمان

هرچه ابعاد سازه ای کوچکتر طراحی شوند ،به متراژ قابل استفاده در ساختمان افزوده می شود. که می تواند در معماری و کاربری تاثیر گذار باشد.

4-هزینه قالب بندی تا ۴۰٪ کاهش میابد 

طراحی سازه تابعی از ملاحظات قالب بندی نمی شود و از طراح سازه هیچگاه درخواست نمی شود تا نقشی را برای طراحی قالب ها فرض کند. در طراحی ساختمان باید در نظر داشته باشیم که از بین هزینه های سازه، قالب ها معمولا بزرگ ترین مولفه با اکثریت هزینه به شمار می روند. در نتیجه یکی از مهم تریم ملاحظات ساختمانی بایستی انتخاب سیستم سازه ای باشد که کم ترین هزینه کل را به همراه داشته باشد که تمامی نیازمندی های بارها را اغنا می کند.

5-حداقل نمودن هزینه کلی ساختمان تا ۴۰٪ کاهش هزینه 

با رعایت موارد فوق و سبک سازی سازه ی ساختمان که شامل سبک کردن اجزای باربر ساختمان و سبک کردن سازه ی ساختمان می توان هزینه های اجرا را مدیریت کرد و کاهش داد .

روش های طراحی بهینه

رسیدن به مقاطع بهینه بیش از هر چیز به تجربه طراح بستگی دارد. البته بستگی دارد که مقطع بهینه در چه چیزی بخواهیم ببینیم. در ابعاد مقاطع یا میزان میلگردها و یا هر دو. هر چه تعداد متغییرهایی کمینه‌سازی بیشتر باشد، روند آن سخت‌تر می‌شود. توجه شود که در طراحی سازه به سبب نامعینی آن، روند کمینه سازی باید توسط سعی و خطا صورت گیرد. در این ارتباط باید به چند نکته توجه داشت.

1-طراح باید تشخیص دهد که چه پارامتر کنترلی، حاکم بر طرح است تا ابتدا براساس آن بهینه سازی را انجام دهد. مثلا اگر قاب خمشی (فولادی یا بتنی) با ارتفاع زیاد (مثلا بیشتر از 4 طبقه) باشد، آنگاه جابجایی طبقات حاکم بر طرح بوده و بایستی جابجایی‌ها را کنترل کنیم. برای این مورد می‌توان درصد آرماتورها را به حداقل ممکن کاهش داد (مثلا برای ستون‌ها 1% و برای تیرها نیز از آرماتورها حداقل بهره برد)و ابعاد مقاطع را جهت افزایش سختی افزایش داد.

2- اگر در بخش‌هایی از سازه، مقاومت اجزا جوابگو نیست، باید آرماتورها افزایش داد. مثلا اگر ستونی جوابگو نیست می‌توان درصد آرماتورها را به مقدار حداکثر نزدیک کرد. البته درصد بالای آرماتور به سبب دشواری در اجرا چندان توصیه نمی‌شود.

3-استفاده از مصالح پر مقاومت در سازه‌های بلند می‌تواند سبب بهینه شدن به مقدار مطلوبی شود. به طور مثال استفاده از بتن‌های پر مقاومت.
4-کاهش نامنظمی سازه نقش مهمی در بهینه سازی دارد. طراح می‌تواند تا حدود زیادی سازه‌ها نامنظم را به سمت منظمی سوق دهد. این روش کاراترین روش بوده و به میزان زیادی به تجربه و طرز تفکر طراح بستگی دارد.

5-در صورتی که سازه منظم باشد، استفاده از تحلیل دینامیکی میتواند باعث بهینه شدن آن گردد. زیرا در این حالت می توان از تخفیف 15% همپایه سازی استفاده نمود.

پاره ای از روش ها در بهینه سازی رفتار سازه ، ایمنی و اقتصاد پروژه عبارتند از:

1- مطالعات لرزه ­شناسی منطقه و تحلیل ­ریسک

در مواردی ممکن است تحلیل ریسک منطقه ، شتاب بیشینه زلزله را حتی بیش از مقادیر توصیه شده آئین نامه بدست دهد. همچنین با توجه به موقعیت گسل های منطقه ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که سایت پروژه ، زلزله ای گسل نزدیک را در دوره بازگشت خود تجربه کند.
اگرچه ممکن است لحاظ این موارد در نگاه اول سبب غیراقتصادی شدن طرح شود و از طرفی پیچیدگی محاسبات و افزایش زمان مطالعات را به دنبال دارد ، اما هدف از این کار ، تطابق کامل شرایط واقعی لرزه ای سایت و مدل های طراحی است تا بتواند ایمنی سازه را صدر در صد تضمین کند .

2-تحلیل اندرکنش خاک و سازه

در گذشته در تحلیل سازه‌ها خاک و سازه را به صورت کاملاً مجزا از یکدیگر در نظر می‌گرفتند. به این صورت که سازه را جدا از خاک تحلیل و طراحی می‌کردند (خاک زیر سازه را صلب در نظر می‌گرفتند)، و خاک را نیز جدای از سازه تحلیل و طراحی می‌نمودند طراحی سازه به طور مجزا در دو صورت می‌تواند منجر به حل رضایت بخش شود.
در تحلیل کلاسیک سازه‌ها بطور معمول، تکیه سازه بر خاک به صورت ساده و بدون در نظر گرفتن تغییر شکل خاک مدلسازی می‌شود. در تحلیل لرزه‌ای سازه‌ها نیز حرکت میدان آزاد زمین، که در آن وجود سازه در حرکت زمین منظور نمی‌شود، به تکیه‌گاه‌های مزبور اعمال می‌شود.

صرف نظر کردن از اثر اندرکنش خاک سازه در طراحی سازه‌های واقع بر بستر انعطاف‌پذیر به نتایج نامحافظه کارانه منجر می‌شود. همچنین ‌صرف نظر کردن از عمق دفن شدگی پی و اثر اندرکنش سینماتیکی در طراحی سازه‌های بلند دارای پی مدفون عمیق،‌ باعث حصول نتایجی نامحافظه کارانه می‌شود.

لحاظ اندرکنش خاک و سازه غالبا سبب افزایش پریود طبیعی سازه و کاهش شتاب زلزله (مطابق آئین نامه 2800) می شود. از آنجا که در نظر گرفتن اندرکنش ممکن است باعث بهبود اقتصاد پروژه شود ولی از آنجا که آئین نامه ایران به طور صریح در این باره اظهار نظر نمی کند تنها در صورتی که تحلیل اندرکنش سبب تغییر عمده رفتار سازه در تحلیل های تاریخچه زمانی زلزله شود این مورد لحاظ می شود.

3-تحلیل های تاریخچه زمانی خطی و غیر خطی

تحلیل های تاریخچه زمانی خطی و غیرخطی سازه مطابق آئین نامه 2800 با رعایت کلیه ملاحظات آن مجاز است. تحلیل تاریخچه زمانی سازه تحت زلزله نیازمند رکوردهای موجود و یا رکوردهای مصنوعی مطابق شرایط ستون خاک پروژه (30 متر بالایی لایه بندی خاک) است. در مواردی که شرایط ژئوتکنیکی لایه بندی خاک با مشخصات رکوردهای موجود زلزله تطابق کافی را نداشته باشد ، تحلیل لرزه ای ستون خاک پروژه برای تبدیل رکورد زلزله و یا تولید رکورد مصنوعی مطابق شرایط ساختگاه انجام می شود و در تحلیل های تاریخچه زمانی به کار گرفته می شود. کلیه ضوابط آئین نامه 2800 در تولید و بکارگیری رکوردهای زلزله منظور می شوند و در نهایت برای تحلیل سازه بکار گرفته می شوند.

4- تحلیل غیرخطی ترک خوردگی اعضای سازه بتن آرمه

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ، مقادیر کاهش سختی (ناشی از ترک خوردگی) اعضای بتن آرمه را در غیاب محاسبات دقیق برای اعضای بتنی توصیه می کند. با انجام تحلیل غیرخطی با کنترل ترک خوردگی اعضا برای هر سازه خاص با هندسه و ارتفاع و توزیع های مختلف سختی اعضا ، مقادیر متفاوتی از ضرایب کاهش سختی مورد پیشنهاد آئین نامه بدست می آید ، که محاسبه و بکارگیری آنها در تحلیل سازه قطعا سبب تطابق مدل طراحی و مدل واقعی سازه شده و درک رفتار صحیح سازه را در طراحی و ایمنی سازه موجب می شود.

برای مثال مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ضریب کاهش سختی ستون ها را در قابهای مهارنشده 0.7 توصیه می کند. در حالیکه تحلیل های دقیق ترک خوردگی اعضای سازه برای ستون ها ضریب کاهش سختی را از 0.2 تا 0.8 بسته به هندسه و ارتفاع سازه و توزیع های مختلف سختی اعضای بتن آرمه نشان می دهد . این تفاوت سبب طراحی اعضایی ضعیف تر و یا قوی تر از نیروهای موجود خواهد شد که در سازه های خاص ممکن است ایمنی سازه تحت تاثیر قرار گیرد.

از آنجا که مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ، محاسبات دقیق برای منظور کردن اثر ترک خوردگی اعضای بتن آرمه را مجاز می داند،بایستی با انجام تحلیل های غیرخطی ، به طور دقیق میزان ترک خوردگی و کاهش سختی اعضای بتن آرمه را محاسبه و در مدل های تحلیل و طراحی بکار گرفته شود. این مهم سبب درک صحیح رفتار سازه شده و ایمنی و اقتصاد پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد.

5-کاهش پیچش و نامنظمی ساختمان را تا به صفر نزدیک میشود

تغییر ابعاد تیرها ، ستون ها و دیوارهای برشی سبب تغییر توزیع سختی در سازه و جابجایی مرکز سختی سیستم می شود. از آنجا که فاصله مرکز جرم و سختی سازه سبب ایجاد پیچش در ساختمان و متعاقبأ افزایش نیروهای طراحی اعضا می شود ، با جابجایی مرکز سختی و نزدیک کردن آن به مرکز جرم می توان از میزان پیچش ایجاد شده سیستم و نیروهای اعضا کاست و به اقتصاد پروژه کمک کرد. البته تغییر سختی اعضا به منظور کاهش پیچش ساختمان با رعایت کلیه ملاحظات و محدودیت های معماری انجام خواهد شد.

الگوریتم های مورد استفاده جهت کاهش پیچش ساختمان ، برای انواع سازه های قاب خمشی و مهاربندی بدون محدودیت ارتفاع کاربرد دارد و کاهش مصالح مصرفی و بهبود اقتصاد پروژه را در کنار دیگر آنالیزهای مورد استفاده گروه طراحی سازه به دنبال دارد.

 

۲-بهینهسازی سازه های فولادی

بهینه سازی سازه های فولادی

بهینه ‌سازی سازه های فولادی

کارهای اولیه برای بهینه سازی سازه های فولادی، بر روی حداقل نمودن وزن طراحی به خصوص در سازه‌های فولادی متمرکز بوده و اغلب توسط مهندسی سازه مورد انتقاد قرار می‌گرفت. که یک کمینه نمودن وزن سازه الزاما موجب کاهش هزینه نمی‌شود. سازه‌های بتن مسلح نیز شامل دو نوع مصالح هستند که باید برای مسئله بهینه‌ سازی هزینه فرموله شوند. بهینه‌ سازی سازه‌ای شاید هدفی برای یافتن بهترین طراحی باشد که وزن، هزینه و دیگر معیارهای انتخاب شده برای سازه را در یک شرایط بارگذاری تامین نموده، در حالیکه الزامات مقاومت، سختی، پایداری، کارکردی، و حتی زیباشناختی را برآورده سازد. این مسئله توجه بسیاری از کارفرمایان را در دنیا به خود جلب نموده است.

هدف بهینه‌ سازی سازه شاید سه گانه باشد:

  1. اتوماتیک نمودن فرآیند پیچیده طراحی
  2. بهینه‌ سازی عملکرد سازه
  3. حداقل نمودن هزینه کلی سازه

روش‌های بهینه سازی عملی برای طراحی سازه ها :

  • انتخاب المان‌های مناسب با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی
  • کاهش وزن مصالح مورد استفاده
  • بهینه سازی ساخت مانند کاهش دور ریز ورق در ساخت اسکلت فلزی
  • استفاده از مدلسازی و تحلیل دقیق تر مانند تحلیل غیرخطی دینامیکی و اندرکنش خاک و سازه
  • بهینه سازی سازه های فولادی

    وصله در طراحی  بهینه سازی سازه های فولادی

    وصله چیست؟

    منظور از «وصله»، مجموعه تمهیداتی است که برای اتصالِ هم­راستای دو المان مشابه (مانند اتصال تیر به تیر یا اتصال ستون به ستون) به‌کاربرده می‌شوند تا طول المان افزایش یابد. پیش از ادامه­ لازم است توجه کنیم که اتصال تیر فرعی به تیر اصلی (مانند تیرچه­ های سقف عرشه فولادی) از نوع اتصال محسوب می­شوند و به همین­ دلیل از لفظ «اتصالِ هم راستا» استفاده کرده ایم. همین­طور باید دقت داشته­ باشیم که متصل کردن دو المان غیر مشابه (مانند تیر به ستون) را در حالت کلی «اتصال» می نامیم که نمونه­ هایی از آن اتصال ساده با نبشی نشمین یا اتصال گیردار کله ­گاوی است.

    وصله در طراحی:

    1- در طراحی بهینه اسکلت فلزی و بهینه سازی سازه های فولادی هر کجا که امکان پذیر است، امکان حذف برخی از وصله‌های ستون‌ها را به سازنده واگذار کنید. هزینه تقسیم یک ستون برابر با هزینه حدود 270 کیلوگرم فولاد A36 است. با این حال، سازنده اسکلت فلزی باید با دقت قبل از تصمیم به حذف ستون و نصب شفت سنگین تر تا وصله بعدی – ستون حاصل ممکن است برای نصب بیش از حد طولانی باشد.

    2- از طراحی ستون‌های با وصله در ارتفاع متوسط خودداری کنید. اینها اغلب برای نصاب دارای ارتفاع بسیار زیاد است، بدون اینکه یک اسکافلد یا داربست بزند. اگر وصله می‌تواند بیش از 1.2 متر بالای تیرهای فولادی قرار نگیرد، این هزینه های اضافی را صرفه جویی می کند و هنوز هم در ناحیه از ستون است که نیروهای خمش نسبتا پایین دارد.

    3- وصله ستون را برای مقاومت خمشی کامل ستون کوچکتر متصل طراحی نکنید. به ندرت تنش خمشی ماکزیمم در محل وصله اتفاق می‌افتند و به ندرت این تنش منجر به ایجاد شرایطی می شود که نیاز به ظرفیت کامل وصله باشد.

    4- از یک فولاد با مقاومت بالاتر برای ستون سنگین استفاده کنید تا نیاز به صفحات دابلر جان یا چشمه اتصال و یا سخت کننده در مقابل بالهای تیر در قاب خمشی نباشد. یک جفت سخت کننده هزینه تقریبی برابر 9 کیلوگرم فولاد A36 را دارد اگر سخت کننده با جوش گوشه جوش داده شوند. اگر آنها باید جوش شیاری جوش داده شوند، هزینه های صعودی به معادل 36 کیلوگرم فولاد AA36 می‌رسد. هزینه یک صفحه دوبلر نصب شده حدود 18 کیلوگرم فولاد A36 است.

    اجتناب از استفاده بی مورد از سخت کننده ها برای بهینه سازی سازه های فولادی:

    برای جلوگیری از تغییر شکل محلی و یا انتقال بار از یک قسمت عضو به دیگری لازم است که سخت کننده استفاده شود. اگر اعضای اصلی قادر به مراقبت از خود باشند، هزینه های سخت کننده را می توان ذخیره کرد. در جایی که امکان استفاده از سختی‌های با نصف ارتفاع باشد به کار بردید. سخت کننده‌های کامل عمق می‌توانند دو برابر هزینه های سخت کننده نیمه هزینه داشته باشند.

    سخت کننده چیست؟

    سخت کننده‌ ها صفحه‌ های فولادی هستند که که به جان تیرها جوش داده می‌شوند. این صفحه‌ها می‌توانند به دو طرف یا یک طرف جان جوش شوند.

    با اضافه کردن این صفحه‌ها همان اینرسی تیر افزایش می‌یابد که این امر سبب بهبود صلبیت تیر و همچنین جلوگیری از چرخش در کمانش می ­شود. سخت کننده‌ها می­ توانند طولی و عرضی باشند.

    سخت‌ کننده‌ های طولی (longitudinal stiffeners) مقاومت خمشی و برشی را افزایش می­ دهند. که در تیرهای عمیق مثل پل‌های بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    سخت‌کننده‌ های عرضی (transverse stiffeners) باعث افزایش ظرفیت برشی جان تیر می ­شوند.­ گاهی اوقات که تیر تحت بار منفرد نقطه ­ای قرار می ­گیرد از سخت‌ کننده عرضی برای افزایش ظرفیت باربری استفاده می ­شود.

  • برخی از راهکار های مناسب بهینه سازی سازه های فولادی برای کاهش وزن در سازه های فولادی در زیر ذکر شده اند:

    1. مفاهیم نوین طراحی :

    برای ساختمان های میان مرتبه (متوسط) در حدود ۳۰ تا ۴۰ طبقه در حالی که فاکتور های دیگر مساوی باشند، روش طراحی بار جانبی اگر چه مهم است اما تاثیر چندانی بر وزن مصالح سازه ای نخواهد داشت. اما برای ساختمان های بلندتر طراحی جانبی تفاوت زیادی در مقدار مصالح ایجاد می کند. بنابراین مهندسین سازه دائما در جستجوی روش های کارآمدتر برای مهار بارهای جانبی برای بهینه سازی سازه فولادی هستند.

    برخی روش های رایج عبارتند از:

    الف- افزایش پهنای موثر سیستم های زرین برای مهار کردن لنگر واژگونی

    ب- طراحی سیستم هایی که اجزای آنها در کارآمدترین حالت بر هم کنش دارند.

    پ- استفاده از مهاربندهای داخلی یا خارجی برای کل پهنای ساختمان

    ت- سازماندهی قاب های سازه ای به گونه ای که بیشتر بارهای ثقلی مستقیما توسط اعضای باربر جانبی تحمل گردند.

    ج- پراکندگی ماهرانه مصالح در ساخت سازه های کامپوزیت شامل بتن و فولاد به گونه ای که از بهترین ویژگی های هر دو ماده استفاده شود.

    چ- به حداقل رساندن خمش تولید شده توسط بارهای جانبی در المان های اصلی برای بهینه سازی سازه فولادی

    ح- استفاده از عملکرد خرپاها برای از بین بردن خمش در ستون ها و تیرهای محیطی عمیق

    خ- استفاده از ستون های خارجی مورب و شیبدار برای کاهش تغییر مکان جانبی نسبی اگر از نظر معماری قابل قبول باشد.

    د- استفاده از اشکال گرد گوشه در پلان برای کاهش فشار باد

    ذ- قراردادن ستون ها در فواصل نزدیک در پیرامون ساختمان برای تحمل بیشتر یا حتی تمام بارهای جانبی و ثقلی

    ر- استفاده از طبقات معلق از یک هسته مرکزی به گونه ای که بار ثقلی کلی بر روی هسته اعمال شود تا نیروها برای خنثی کردن لنگر واژگونی به اندازه کافی پایین نگهداشته شوند.

    ز- استفاده از یک هسته مهاربندی شده که به ستون های بیرونی از طریق خرپاهایی متصل شده است.

    ژ- استفاده از ورق های فولادی در دیوارهای خارجی برای مهار کردن نیروهای جانبی.

  •  

  • . استفاده از فولاد کم آلیاژ و پر استحکام: 

    امروزه استفاده از فولاد با مقاومت ۵ کیلوپوند بر اینچ مربع (۳۴۵ مگاپاسگال) در بیشتر سیستم های قاب بندی کف، ستون های کامپوزیت و گاهی در المان های باربر جانبی رایج است.

    3. استفاده از اتصالات جوشی :

    اتصالات جوشی در مقایسه اتصالات پیچی باعث ۱۵-۸% کاهش در وزن فولاد می شوند.

    4. استفاده از ساختمان های کامپوزیت :

    ترکیب فولاد و بتن از راه حل های موثر در کاهش هزینه نیز هستند.

    5. به حساب آوردن بر هم کنش ها بین عناصر سازه ای:

    محاسبه بر هم کنش ها در عصر قبل از کامپیوتر نادیده گرفته می شدند و کوچک به نظر می رسیدند. اما امروزه مطالعات نشان داده است که در نظر گرفتن این عوامل تاثیر بسیاری در مقادیر سازه ای خواهد داشت.

    6. افزایش تدریجی در ظرفیت اعضا:

    این امر می تواند بر اساس تحقیقات گذشته و نمونه های عملی موفق انجام شود.

    7. کاهش وزن سایر مصالح موردنیاز برای ساخت در بهینه سازی سازه فولادی:

    تیغه های داخلی سنگین مربوط به گذشته هستند. استفاده از پارتیشن ها با سیستم ساخت و ساز خشک (تیغه ای که بدون استفاده از اندود مرطوب ساخته می شود) که به طور قابل ملاحظه ای وزن کمتری دارند. یک راه حل موثر برای بهینه سازی سازه فولادی است و مصالح بنایی به کار رفته در پوشش خارجی ساختمان، به عنوان مثال می تواند از دیوار های شیشه ای شفاف باشد. حتی هنگامی که نمای خارجی ساختمان با سنگ پوشانده شودبا ترکیب مصالح سبک تر می توان تا حدودی وزن ساختمان را کاهش داد..

  • ،yes اگر درصدد کاهش هزینه تا ۳۰   درصد  در  ساخت   ازطریق محاسبه و طراحی  هستید 

  • yesاگر درصددبالابردن مقاومت سازه حین کاهش هزینه هستید 

  • yesاگر درصدد سبک سازی با متدهای فنی مهندسی هستید

  • با ما تماس بگیرید 09199908005

  • ۰۱/۱۰/۱۱
  • رضا روشن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی